[Darrera actualització: 17 de juliol de 2024]
L'Editorial Lumen va ser fundada a Barcelona l'any 1960. Es va incorporar a Random House el 2001 i, avui en dia, Lumen és un segell de Penguin Random House Grupo Editorial (PRH, web corporativa).
Aquesta entrada està dedicada a les edicions en català de les recopilacions de les tires còmiques protagonitzades per na Mafalda, una creació de l'autor argentí Joaquín Salvador Lavado Tejón, conegut per Quino (1932-2020). Lumen n'ha fet dues, una en cartoné i l'altra en rústica.
La primera i més antiga és Tot Mafalda, en cartoné, de la qual n'ha fet quatre edicions amb portades diferents: la de 2003, la de 2008, la de 2013 (reimpresa l'octubre de 2019) i subtitulada Edició especial aniversari 1964-2014, i la de novembre de 2020 i subtitulada Edició definitiva.
La segona i més recent és Mafalda. Totes les tires, en rústica, publicada el març de 2024. La traducció és d'Enrique Bernades Postils.
Tot Mafalda. Edició definitiva
Quino
Traducció de ?
Traducció de ?
Cartoné
23,3 x 38,5 cm
Color (portada), blanc i negre (interior)
608 pàgines
44,90 €
Novembre de 2020
Color (portada), blanc i negre (interior)
608 pàgines
44,90 €
Novembre de 2020
INFORMACIÓ DE L'EDITORIAL
Tot Mafalda: l'edició monumental y definitiva de totes les vinyetes de Mafalda
«Mafalda es una heroïna dels nostres temps.»
Umberto Eco
Sinopsi
Quino es va passar molts anys demostrant que els nens són els depositaris de l'autèntica saviesa.
La part dolenta és que, a mesura que creixen, van perdent el seny, obliden a l'escola el que sabien quan van néixer, es casen sense amor, treballen per diners, es raspallen les dents, es tallen les ungles... i, al final -ja convertits en adults miserables- no s'ofeguen en un got d'aigua, sinó en un plat de sopa.
Aquesta edició definitiva de Tot Mafalda inclou tots i cadascun dels dibuixos que el seu genial creador, Quino, va fer dels seus personatges, incloent material inèdit.
Adonar-se de tot això en cada llibre de Quino és el més semblant a la felicitat: la quinoterapia.
La crítica ha dit...
«Amb tots vostès, la filòsofa amb llacet amb la que han crescut varies generacions, [...] la Greta Thungerg de la historieta. [...] Pel seu esperit contestatari, humor afilat i costumisme amb gestos de complicitat progres, Mafalda mai passarà de moda. [...] Quino es va guanyar la immortalitat i els amats de les seves vinyetes una heroïna per tots els públics. Una que, a la que et descuides, et deixa anar el pla filosòfic: Què t'agradaria ser si estiguessis viu?»
El Mundo
«Mafalda, una nena que, a aquestes altures, ja hauria de ser Patrimoni de la Humanitat.»
El País
«No té cap importància el que jo penso sobre Mafalda. Lo important és el que Mafalda pensa de mi.»
Julio Cortázar
«Crec que, junt amb El Eternauta, Mafalda és la historieta més influent. És una icona argentina com l'alfajor, Fangio, Gardel o l'Obelisc. Mafalda està en el subconscient argentí.»
Liniers
«Afortunadament, no em puc imaginar a Mafalda sinó com la nena divertida que va ser, és i serà sempre. Els personatges d'historieta tenen aquest privilegi (enarborat per Peter Pan) de no envellir.»
Roberto Fontanarrosa
«Mafalda és, diguem-ho ja d'una vegada, més humana que molts éssers humans.»
Román Gubern
«M'agrada molt. [...] La primera vegada que vaig llegir alguna cosa de Mafalda vaig pensar que m'agradava més que Charlie Brown, que és menys elaborada i més propera.»
Julia Goytisolo
«A casa tenim a Mafalda i la gaudim d'una manera especial, perquè la meva dona, Maber Karr, que és argentina, ens la llegeix en veu alta atorgant a cada gir tota la seva intencionalitat, aquella musicalitat de l'idioma.»
Fernando Rey
«Em sembla una meravella, d'un enginy, una gràcia, una tendresa sorprenents. El que més m'agrada és la intenció, però és que el dibuix és deliciós: quan Mafalda, sorpresa, es queda amb la boca oberta i els ullets rodons...»
Analia Gadé
«Llegeixo Mafalda gairebé sempre i m'agrada molt. La trobo enginyosíssima i plena de sentit.»
Alfonso Marsillach
«Com a personatge, el trobo molt bonic, perquè es profund i al mateix temps molt simple i normal. Com a dibuix, el que més m'agrada és la síntesis aconseguida entre màxima senzillesa i màxima expressivitat. Res sobra i res falta.»
Cesc
«Mafalda trenca clixés i ofereix unes característiques en consonància amb la sensibilitat contemporània, sensibilitat nascuda de la crisis de la pedagogia tradicional, de l'emergència de noves formes col·lectives e individuals de protesta juvenil i de la fallida de la concepció autoritària de l'estat pare.»
Román Gubern
«Em sembla una nena molt repipi, però m'encanten les coses que diu. Crec que es progre i divertida.»
Massiel
«A mi els que em cauen bé són els pares, perquè aguantar a una nena tan repipi com aquesta té el seu mèrit.»
Manuel Vázquez Montalbán
«Mafalda, una nena que, a aquestes altures, ja hauria de ser Patrimoni de la Humanitat.»
El País
«No té cap importància el que jo penso sobre Mafalda. Lo important és el que Mafalda pensa de mi.»
Julio Cortázar
«Crec que, junt amb El Eternauta, Mafalda és la historieta més influent. És una icona argentina com l'alfajor, Fangio, Gardel o l'Obelisc. Mafalda està en el subconscient argentí.»
Liniers
«Afortunadament, no em puc imaginar a Mafalda sinó com la nena divertida que va ser, és i serà sempre. Els personatges d'historieta tenen aquest privilegi (enarborat per Peter Pan) de no envellir.»
Roberto Fontanarrosa
«Mafalda és, diguem-ho ja d'una vegada, més humana que molts éssers humans.»
Román Gubern
«M'agrada molt. [...] La primera vegada que vaig llegir alguna cosa de Mafalda vaig pensar que m'agradava més que Charlie Brown, que és menys elaborada i més propera.»
Julia Goytisolo
«A casa tenim a Mafalda i la gaudim d'una manera especial, perquè la meva dona, Maber Karr, que és argentina, ens la llegeix en veu alta atorgant a cada gir tota la seva intencionalitat, aquella musicalitat de l'idioma.»
Fernando Rey
«Em sembla una meravella, d'un enginy, una gràcia, una tendresa sorprenents. El que més m'agrada és la intenció, però és que el dibuix és deliciós: quan Mafalda, sorpresa, es queda amb la boca oberta i els ullets rodons...»
Analia Gadé
«Llegeixo Mafalda gairebé sempre i m'agrada molt. La trobo enginyosíssima i plena de sentit.»
Alfonso Marsillach
«Com a personatge, el trobo molt bonic, perquè es profund i al mateix temps molt simple i normal. Com a dibuix, el que més m'agrada és la síntesis aconseguida entre màxima senzillesa i màxima expressivitat. Res sobra i res falta.»
Cesc
«Mafalda trenca clixés i ofereix unes característiques en consonància amb la sensibilitat contemporània, sensibilitat nascuda de la crisis de la pedagogia tradicional, de l'emergència de noves formes col·lectives e individuals de protesta juvenil i de la fallida de la concepció autoritària de l'estat pare.»
Román Gubern
«Em sembla una nena molt repipi, però m'encanten les coses que diu. Crec que es progre i divertida.»
Massiel
«A mi els que em cauen bé són els pares, perquè aguantar a una nena tan repipi com aquesta té el seu mèrit.»
Manuel Vázquez Montalbán
Portada de l'edició de 2003
Mafalda. Totes les tires
Quino
Traducció d'Enrique Bernades Postils
Rústica
23,4 x 18,6 cm
Color (portada), blanc i negre (interior)
672 pàgines
22,90 €
Març de 2024
Color (portada), blanc i negre (interior)
672 pàgines
22,90 €
Març de 2024
INFORMACIÓ DE L'EDITORIAL
ANY MAFALDA I QUINO
Per primer cop en català, les tires de Mafalda en un sol volum.
Una de les 35 millors novel·les gràfiques segons Esquire i una de les novel·les gràfiques feministes que has de llegir segons Elle.
«Mafalda és una heroïna de la nostra època».
Umberto EcoPolèmica, sensata i encantadora, Mafalda és la nena argentina més famosa de la història. El primer cop que va aparèixer una tira seva va ser el 29 de setembre del 1964. En seguirien gairebé dues mil més sobre el dia a dia d'aquesta nena portenya de sis anys, envoltada de família i amics. En poc temps, les seves aventures van recórrer el món i van brindar hores de lectura i diversió a milions de lectors. Per celebrar el 60è aniversari del seu naixement, Lumen publica per primera vegada en català un dels seus títols més icònics i venuts.
La crítica ha dit...
«Quino, el gran Quino, es mantindrà viu gràcies a la seva Mafalda, que ens va ensenyar que, com sempre, el més urgent no sol deixar temps lliure pel que realment importen».
Héctor Abad Faciolince
Héctor Abad Faciolince
«No he estimat mai una dona que no hagi estimat abans a Mafalda».
Manuel Jabois
«No té cap mena d’importància què en penso jo, de Mafalda. El que importa és què pensi ella de mi».
Julio Cortázar
Julio Cortázar
«Mafalda va tenir un gran impacte en mi a l’hora de dibuixar i en la meva manera de dir les coses. Tenir la capacitat de barrejar emoció, reflexió i humor, entre altres, em sembla un còctel màgic i potent».
Agustina Guerrero, El Debate
Agustina Guerrero, El Debate
«Increïble com d’important has estat per les nostres vides. [...] Les teves vinyetes sempre eren a prop donant sentit als detalls absurds de la vida i la societat. Cada lliçó era una picada d'ullet acompanyada d’un somriure silenciós que es convertia en riallada i sospir, filosofia pura, crítica social, llenguatge de gestos expressius i petits detalls, l'humor més fi concentrat en dibuixos. Quina gran companya!»
Ana Merino
Ana Merino
«Les noves generacions segueixen llegint Mafalda amb alegria. No és un simple vestigi del passat o un record nostàlgic, sinó un personatge molt viu que encara incendia consciències i promovent l'inconformisme».
Rafael Narbona, El Cultural
Rafael Narbona, El Cultural
«Com Charlie Brown o Nancy, Mafalda és un instrument per projectar, a través de la infància, les misèries dels adults i les contradiccions d'aquesta vall de llàgrimes. Al·leluia!»
Vicent Sanchis, Catorze
Vicent Sanchis, Catorze
«Senyores i senyors, amb tots vosaltres: la filòsofa amb llacet que ha acompanyat diverses generacions, [...] la Greta Thunberg de la historieta. [...] Mafalda mai passarà de moda. [...] Quino es va guanyar la immortalitat i els amants de les vinyetes una heroïna per a tots els públics. Una que, si et despistes, et deixa anar amb aires de filòsofa: "Què t'agradaria ser si fossis viu?"»
El Mundo
«Mafalda a hora d’ara ja hauria de ser Patrimoni de la Humanitat. Indispensable per tornar a la rutina».
El País
El País
«Crec que, juntament amb El Eternauta, Mafalda és la historieta de còmic més influent: una icona argentina com l’ametllat (o alfajor), en Juan Manuel Fangio i en Carlos Gardel o l'Obelisc. Mafalda és al subconscient argentí».
Liniers
«Mafalda és, diguem-ho clar i d'una vegada, més humana que molts éssers humans».
Román Gubern
Román Gubern
Enllaços:
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada